In gesprek met productmanager Henry Verdonschot

In gesprek met Henry Verdonschot:
“Dankzij onze ISO-certificeringen kunnen we nog meer gemeenten ondersteunen met hun verkiezingen”

Als je onze socials en nieuwsberichten gevolgd hebt, dan heb je kunnen lezen dat wij recentelijk ISO 27001 én 9001-gecertificeerd zijn. Een mooie formele bevestiging van het feit dat we voldoen aan alle eisen rondom kwaliteit- en informatiebeveiligingsaspecten. Iemand die een belangrijke rol bij deze certificering heeft gespeeld, is productmanager Henry Verdonschot. Wij spraken hem over de weg naar de certificering, zijn rol bij Procura en hoe hij voor succes bij gemeenten zorgt.

Niet veel mensen kunnen zeggen dat ze al 30 jaar voor hun werkgever aan de slag zijn. Henry Verdonschot wel. Dat zit hem in het feit dat hij door de jaren heen verschillende rollen heeft mogen vervullen en dat geen enkele dag hetzelfde is. Zijn allereerste functie bij Procura was developer, en door de jaren heen vervulde hij verschillende rollen tot waar hij nu staat: productmanager van Procura Verkiezingen. Intussen geeft hij leiding aan verschillende ontwikkelaars en werkt hij nauw samen met onder andere product owner/ consultant Maarten van der Veer, die we vorige keer spraken.

Henry, wat doe jij precies voor Procura?

“Ik ben productmanager van de Procura Verkiezingen applicatie. Dat houdt in dat ik de grote lijnen van het pakket in de gaten houd en me buig over de vraag: waar willen we in de toekomst naartoe? In de dagelijkse praktijk betekent het dat ik veel overleg met het team, kijk of alles goed gaat, of we kunnen doen wat we willen, wat er nodig is en wat er eventueel nog geregeld moet worden.

Ook heb ik veel contact met klanten. Zo bespreek ik hun wensen en eisen met betrekking tot de applicatie, en zorg ik dat we op tijd inspelen op veranderingen om altijd het beste product te kunnen leveren.

Omdat ons bedrijf niet heel groot is, pakken we allemaal ook taken op naast onze dagelijkse werkzaamheden, zoals in mijn geval de ISO-certificering. Belangrijke certificaten waarmee we aantonen dat de kwaliteit binnen de organisatie op orde is, maar ook de beveiliging in onze werkprocessen.”

Jullie zijn sinds kort ISO-gecertificeerd, wat houdt dat in?

“We hebben twee certificeringen behaald: ISO 27001 en 9001. Hiermee beschikken we over een geïntegreerd managementsysteem dat voldoet aan de eisen die aan beide normen gesteld worden. Met dit managementsysteem beheert Procura de kwaliteits- en informatiebeveiligingsaspecten van haar bedrijfsvoering en voldoet hiermee aan alle relevante wettelijke, zakelijke en contractuele veiligheidsverplichtingen.

De ISO 27001-norm is dé internationale standaard die eisen specificeert voor het vaststellen, implementeren, uitvoeren, controleren, beoordelen en bijhouden van een Information Security Management Systeem (ISMS). Dit met de focus op het continue managen, beheren en verbeteren van informatiebeveiligingsrisico’s.

ISO 9001 is de internationale norm waarin eisen worden gesteld aan het kwaliteitsmanagement systeem. Belangrijke onderwerpen zijn het kwaliteitsbeleid, procesmanagement, klantgerichtheid en het continu verbeteren hiervan. Door volgens ISO 9001 te werken wordt de geleverde kwaliteit gewaarborgd en kan een verhoogde klanttevredenheid worden gerealiseerd.

Beide processen hadden we al in werking, maar nu hebben we het certificaat om ons verhaal officieel te onderbouwen.”

Waarom zijn deze ISO-certificeringen zo belangrijk?

“ISO-certificeringen zijn steeds meer de eis van de klant. Er zijn klanten die niet met je in zee willen gaan als je ze niet hebt. Dus op het moment dat je de certificaten hebt, heb je een keurmerk waarmee je kunt laten zien dat je voldoet aan de eisen. Dat maakt je een betrouwbare gesprekspartner voor de klant.

Maar dat niet alleen: voor je bedrijf zijn de certificaten net zo belangrijk. Ze borgen dat je alle processen die je hebt, goed voor elkaar hebt. Het vormt een structuur waarmee je kunt aangeven: als je dit doet, zorg dan dat je alles registreert en op orde hebt. Houdt iemand zich daar niet aan, dan kun je er ook mensen op aanspreken.

Het voelt voor het team in eerste instantie misschien als een moetje. Maar naar verloop van tijd zien mensen de meerwaarde van het hebben en behouden van de certificaten. Nu zijn er documenten waarin de regels en processen zijn vastgelegd, en iedereen weet waar ze die kunnen vinden. Daar hebben alle partijen baat bij.

Na het behalen van de certificering, word je eens in de zoveel tijd gecontroleerd met een audit. Op die manier weet je ook zeker of het nog steeds goed gaat, en of je voldoet aan de eisen en de regels.

Het mooie is dat we alles al voor elkaar hadden, alleen dat het nog niet was vastgelegd. Nu hebben we de stempel echt behaald, wat het makkelijker maakt voor ons om succes te behalen voor onze klanten.”

Hoe zorg jij voor succes bij je klanten?

“Dat zit hem toch vooral in de applicatie. Deze mag nooit stilstaan en moet blijven doorontwikkelen. Alleen zo kunnen we zorgen dat klantwensen in de applicatie terechtkomen, dat we meegroeien met die wensen en dat we inspelen op de wensen van de wetgeving. Hier zijn we het hele jaar mee bezig. In aanloop naar de verkiezingen ligt de focus op ondersteuning van klanten. En na afloop zorgen we dat de applicatie weer helemaal up-to-date is, en dat nieuwe ontwikkelingen worden toegevoegd. Om vervolgens dan weer een nieuwe verkiezingsperiode in te gaan.”

Wat vind jij het leukst aan je werk?

“Het leukste aan mijn werk bij Procura vind ik dat alle dagen anders zijn. Onze functies zijn breed, je hebt niet echt één baan of één pet op. De ene keer mag ik de catering verzorgen, de andere keer ben ik echt met klanten bezig. Dat contact vind ik heel leuk, ook met onze leveranciers.

We zijn misschien een klein bedrijf, maar hebben een mooi product en tevreden klanten. Dat we met dit kleine team zoveel gemeenten kunnen bedienen en alles goed voor elkaar krijgen, daar ben ik trots op.”

Welke verwachtingen heb jij van de toekomst?

“Door de jaren heen zien we dat de concurrentie toeneemt. Voor ons product betekent dat dat we door moeten blijven ontwikkelen, zodat het goed werkt en klanten tevreden blijven. Die tevredenheid wordt steeds moeilijker te behouden, daarom vragen we onze klanten regelmatig om feedback op onze applicatie en dienstverlening, hebben we een roadmap voor de ontwikkelingen die we gaan doen en houden we de concurrentie in de gaten en zorgen we dat we voorop blijven lopen. De techniek staat nooit stil. Elke keer is er weer wat nieuws. Je kunt je niet voorstellen hoe het vijf jaar geleden was en hoe het over vijf jaar zal zijn. Maar dat maakt mijn functie juist interessant.”

Benieuwd of Procura Verkiezingen iets voor jullie is?

Kunnen jullie ondersteuning gebruiken van Henry en zijn team voor jullie aankomende verkiezingen? Of ben je benieuwd wat Procura verder nog meer in zijn mars heeft voor gemeenten? Wij denken graag met je mee. Vraag vrijblijvend advies aan.

Antoinette van den Oever

Vernieuwing zorgt ervoor dat klanten niet alleen tevreden zijn, maar dat ook blijven. Dat is waar Antoinette zich over buigt. Als eindverantwoordelijke voor de afdelingen development, operations en commercie kijkt zij waar kansen liggen om verder te komen. Bijvoorbeeld in het doorontwikkelen van bestaande of juist in het bedenken van nieuwe oplossingen. De klant is waar het om draait voor Procura, en daarom voor Antoinette.

Bekijk ook eens..